Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΘΕΜΑΤΑ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 2 Μαΐου 2012

Πρωτομαγιά

Την πρώτη Μαΐου γιορτάζεται η μέρα των εργατών. Είναι στην πραγματικότητα η καθιερωμένη γιορτή της εξέγερσης των εργατών του Σικάγου. Τον Μάη του 1886 τα εργατικά συνδικάτα στο Σικάγο ξεσηκώθηκαν διεκδικώντας ωράριο εργασίας στις 8 ώρες και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Εορτάζεται επίσης και σαν μέρα των λουλουδιών και της Άνοιξης. Η μέρα έχει θεσπιστεί ως αργία και όλες οι υπηρεσίες και οι επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές.


ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑΣ
Η πρώτη του Μάη, είναι μέρα ορόσημο για τους αγώνες του εργάτη.
Οι αιματοβαμμένες εξεγέρσεις των εργατών του Σικάγο στις αρχές Μάη του 1886, έγιναν ύστερα από επιτυχημένες διεκδικήσεις των εργατών στον Καναδά το 1872.
Δύο χρόνια νωρίτερα, το 1884, πάρθηκε στο συνέδριο της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Εργασίας η απόφαση να γίνουν την πρώτη Μάη του 1886 απεργιακές κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις στο Σικάγο, το μεγαλύτερο τότε βιομηχανικό κέντρο των ΗΠΑ. Αίτημα η μείωση των ωρών εργασίας και σύνθημα "Οχτώ ώρες δουλειά, οχτώ ώρες ανάπαυση, οχτώ ώρες ύπνο".
Εκείνη τη μέρα, 1η Μαΐου του 1886, 400.000 άνθρωποι συμμετείχαν στις απεργίες που γίνονταν σε όλη την χώρα, και πάνω από 80.000 στο Σικάγο. Αυτό το Σάββατο του 1886, μια εργάσιμη μέρα, οι εργάτες, ξεκίνησαν με τις γυναίκες και τα παιδιά τους για να διαδηλώσουν ειρηνικά στο χώρο της συγκέντρωσης στην πλατεία Haymarket.
Στη γύρω περιοχή, είχαν παραταχθεί αστυνομικές δυνάμεις αποτελούμενες από 1350 άτομα, οπλισμένα με οπλοπολυβόλα οι οποίοι περίμεναν το σύνθημα για να δράσουν.
Κι ενώ το πλήθος παρακολουθούσε τις ομιλίες, ο επικεφαλής της αστυνομικής δύναμης, διατάσσει να διαλυθεί η συγκέντρωση. Μια βόμβα έσκασε κοντά στους αστυνομικούς οι οποίοι άρχισαν να πυροβολούν και να χτυπούν τους συγκεντρωμένους χωρίς καμιά διάκριση. Είναι ακόμα άγνωστος ο αριθμός των θυμάτων αφού πολλοί τραυματισμένοι κατέληξαν τις επόμενες ημέρες, επίσημα μόνο οκτώ νεκροί αστυνομικοί και τέσσερις διαδηλωτές έχουν επαληθευτεί.
Το γνωστό σκίτσο ενός αναρχικού που πετάει μία βόμβα εμφανίστηκε έπειτα αυτού του συμβάντος.
Οκτώ συλληφθέντες διαδηλωτές δικάστηκαν, τέσσερις αυτών καταδικάστηκαν σε θάνατο και άλλος ένας αφαίρεσε μόνος τη ζωή του στην φυλακή. Η διεθνής προβολή αυτής της δίκης δημιούργησε τα θεμέλια της Εργατικής Πρωτομαγιάς ως Εργατικής Γιορτής.

Η ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Το 1892 έγινε η πρώτη πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση στην Ελλάδα, από τον Σοσιαλιστικό Σύλλογο του Καλλέργη. Το 1893, 2000 διαδήλωσαν ζητώντας οχτάωρο, Κυριακή αργία και κρατική ασφάλιση στα θύματα εργατικών ατυχημάτων. Το 1894, γίνεται μια μεγάλη συγκέντρωση με τα ίδια αιτήματα που λήγει με 10 συλλήψεις και τον Αύγουστο ακολουθεί σύλληψη του σοσιαλιστή Σταύρου Καλλέργη.
Το 1936 έχουμε τους καπνεργάτες της Θεσσαλονίκης. Τα γεγονότα ξεκίνησαν γύρω στο Φεβρουάριο, με κατάληψη ενός εργοστασίου ύστερα από την απόρριψη των αιτημάτων των εργατών και συνεχίστηκε με συμπαράσταση καπνεργατών από άλλα εργοστάσια. Εναντίον τους χρησιμοποιήθηκε τόσο η αστυνομία όσο και ο στρατός. Δεν υπήρχε κεντρική συγκέντρωση, αλλά μικρές συγκεντρώσεις με ομιλητές σε διάφορα μέρη της πόλης. Σε μια συγκέντρωση στη διασταύρωση Εγνατίας και Βενιζέλου, χωροφύλακες πυροβόλησαν και σκότωσαν 7-8 εργάτες. Σ' αυτό το σημείο έχει στηθεί το μνημείο του καπνεργάτη. Με πυροβολισμούς προσπάθησαν να διαλύσουν και τις άλλες συγκεντρώσεις και συνολικά είχαμε τουλάχιστον 12 νεκρούς και 300 τραυματίες. Οι δολοφονίες των εργατών ήταν η έμπνευση του Ρίτσου για τον "Επιτάφιο".
Σημειώνεται ότι στην περιοχή της Καισαριανής, στην Αθήνα, την 1η Μαΐου 1944, η εργατική Πρωτομαγιά συνέπεσε με την άνανδρη εκτέλεση 200 Ελλήνων ανδρών από τις γερμανικές δυνάμεις Κατοχής. Έτσι, η Καισαριανή δεν εορτάζει μόνο την Εργατική Πρωτομαγιά όπως όλος ο υπόλοιπος ελεύθερος και δημοκρατικός κόσμος. Η ίδια ημέρα είναι ημέρα ιστορικής τιμής και μνήμης.


Τρίτη 10 Απριλίου 2012

Η ΚΑΣΣΙΑΝΗ


Η Κασσιανή ή Κασ(σ)ία, ή Εικασία, ή Ικασία (μεταξύ 805 και 810 - πριν το 865) ήταν βυζαντινή ηγουμένη, ποιήτρια, συνθέτρια, και υμνογράφος στην οποία κα αποδίδεται το ψαλλόμενο την Μεγάλη Τρίτη τροπάριο που αρχίζει με τις λέξεις: "Κύριε η εν πoλλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή..".
Η ζωή και το έργο της καλύπτεται από μια ασάφεια. Αρχικά, το όνομά της, το οποίο απαντάται στις πηγές με τις τέσσερις προηγούμενες παραλλαγές. Το πρώτο, (Κασσιανή), προέκυψε επειδή ίσως το όνομά της δεν ήταν συνηθισμένο και της δόθηκε όνομα καλογερικό, δηλαδή τη θηλυκή μορφή του γνωστού καλογερικού ονόματος Κασσιανός. Το δεύτερο, (Κασ(σ)ία), χρησιμοποιείται από την ίδια στην ακροστιχίδα του μοναδικού σωζόμενου κανόνα της. Τέλος οι δύο τελευταίες παραλλαγές, (Εικασία ή Ικασία), προέκυψαν από το λάθος ενός αντιγραφέα που προσέθεσε το γράμμα «Ι».
Πρώτος βυζαντινός χρονογράφος που παρέχει στοιχεία περί της ζωής της Κασσιανής είναι ο Συμεών ο Μάγιστρος, τον οποίο και ακολουθούν πολλοί άλλοι μεταξύ δε αυτών ο Λέων ο Γραμματικός, ο Ιωάννης Ζωναράς κ.ά. Η Κασσιανή είναι μία από τους πρώτους μεσαιωνικούς συνθέτες τα έργα των οποίων σώζονται αλλά και μπορούν να ερμηνευτούν από σύγχρονους ειδικούς και μουσικούς. Περίπου 50 από τους ύμνους έχουν διασωθεί και 23 από αυτούς περιλαμβάνονται στα λειτουργικά βιβλία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ο ακριβής αριθμός τους είναι εξαιρετικά δυσχερές να προσδιοριστεί, καθώς πολλοί ύμνοι αποδίδονται σε διαφορετικά πρόσωπα σε διάφορα χειρόγραφα, ενώ συχνά δε σώζεται το όνομα του υμνογράφου.
Επιπλέον, σώζονται 789 μη λειτουργικοί της στίχοι. Πρόκειται κυρίως για «γνωμικά», όπως για παράδειγμα το παρακάτω:
«Απεχθάνομαι τον πλούσιο άντρα που γκρινιάζει σαν να ήταν φτωχός.»
Τιμάται από την Ορθόδοξη Εκκλησία σαν αγία στις 7 Σεπτεμβρίου.

Η ΖΩΗ ΤΗΣ
Γεννήθηκε μεταξύ του 805 και του 810 στην Κωνσταντινούπολη και ήταν γόνος φεουδαρχικής οικογενείας. Ο πατέρας της Κασσιανής, επιφανές μέλος αυτής της οικογένειας φαίνεται πως του είχε απονεμηθεί ο τίτλος του Κανδιδάτου στην αυλή της Βασιλεύουσας. Όταν μεγάλωσε συνδύαζε τη σωματική ομορφιά με την εξυπνάδα της. Τρεις βυζαντινοί χρονικογράφοι, ο Συμεών ο μεταφραστής, ο Γεώργιος Αμαρτωλός και ο Λέων ο Γραμματικός, αναφέρουν ότι έλαβε μέρος στην τελετή επιλογή νύφης για τον αυτοκράτορα Θεόφιλο, την οποία είχε οργανώσει η μητριά του Ευφροσύνη. Σε αυτή, που τοποθετείται χρονικά ή στο 821 ή στο 830, ο αυτοκράτορας επέλεγε τη σύζυγο της αρεσκείας του δίνοντας της ένα χρυσό μήλο. Θαμπωμένος από την ομορφιά της Κασσίας, ο νεαρός αυτοκράτορας την πλησίασε και της είπε: «Ως άρα δια γυναικός ερρύη τα φαύλα» «Από μία γυναίκα ήρθαν στον κόσμο τα κακά [πράγματα]», αναφερόμενος στην αμαρτία και τις συμφορές που προέκυψαν από την Εύα. Η Κασσία, ετοιμόλογη, του απάντησε: «Αλλά και δια γυναικός πηγάζει τα κρείττονα» «Και από μία γυναίκα [ήρθαν στον κόσμο] τα καλά [πράγματα]», αναφερόμενη στην ελπίδα της σωτηρίας από την ενσάρκωση του Χριστού μέσω τη Παναγίας. Με βάση την παράδοση ο ακριβής διάλογος ήταν:
-Εκ γυναικός τα χείρω. 
-Kαι εκ γυναικός τα κρείττω.
Ο εγωισμός του Θεόφιλου τραυματίστηκε με αποτέλεσμα να απορρίψει την Κασσιανή και να επιλέξει τη Θεοδώρα από την Παφλαγονία της Μικράς Ασίας για σύζυγό του.
Πάντως το επεισόδιο αυτό αμφισβητείται από τους νεώτερους ιστορικούς. Τα κύρια επιχειρήματα είναι ότι οι διηγήσεις του επεισοδίου εμφανίζονται 100 περίπου χρόνια αφού έζησε ο Θεόφιλος,το διήγημα περιέχει μοτίβα από την περιοχή του μύθου και της μεταγενέστερης δημώδους παράδοσης η οποία δημιουργήθηκε σταδιακά μέσα στους εικονολατρικούς κύκλους ως αντίδραση ενάντια στο μεροληπτικό εγκώμιο της αυτοκράτειρας Θεοδώρας.
Οι επόμενες πληροφορίες που σώζονται για την Κασσιανή είναι ότι το 843 ίδρυσε ένα κοινόβιο στα δυτικά της Κωνσταντινούπολης, κοντά στα τείχη της πόλης, του οποίου έγινε και η πρώτη ηγουμένη. Αν και πολλοί ερευνητές αποδίδουν την επιλογή της αυτή στην αποτυχία της να γίνει αυτοκράτειρα, μία επιστολή του Θεόδωρου του Στουδίτου αποδίδει διαφορετικά κίνητρα στην ενέργεια της αυτή. Διατηρούσε στενή σχέση με τη γειτονική Μονή Στουδίου, η οποία έμελλε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επανέκδοση βυζαντινών λειτουργικών βιβλίων τον 9ο και το 10ο αιώνα, με αποτέλεσμα τη διάσωση των έργων της. Στη συνέχεια η Κασσιανή εξαφανίζεται από το ιστορικό προσκήνιο, αν και καμιά βυζαντινή ή άλλη πηγή, κοσμική ή εκκλησιαστική δεν μας πληροφορεί αν εξορίστηκε από τους εικονομάχους ή τους εικονόφιλους αυτοκράτορες.

ΤΟ ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΤΗΣ ΚΑΣΣΙΑΝΗΣ

Με βάση την παράδοση ο αυτοκράτορας Θεόφιλος συνεχίζοντας να είναι ερωτευμένος μαζί της, επιθυμούσε να την δει για μία τελευταία φορά πριν πεθάνει κι έτσι πήγε στο μοναστήρι όπου βρισκόταν. Η Κασσιανή ήταν μόνη στο κελί της γράφοντας το τροπάριο της όταν αντιλήφθηκε την άφιξη της αυτοκρατορικής ακολουθίας. Τον αγαπούσε ακόμη αλλά πλέον είχε αφιερώσει τη ζωή της στο Θεό γι αυτό και κρύφτηκε, μη επιθυμώντας να αφήσει το παλιό της πάθος να ξεπεράσει το μοναστικό της ζήλο. Άφησε όμως το μισοτελειωμένο ύμνο πάνω σε ένα τραπέζι. Ο Θεόφιλος ανακάλυψε το κελί της και μπήκε σε αυτό ολομόναχος. Την αναζήτησε αλλά μάταια. Εκείνη τον παρακολουθούσε μέσα από μία ντουλάπα στην οποία είχε κρυφτεί. Ο Θεόφιλος στενοχωρήθηκε, έκλαψε και μετάνιωσε που για μία στιγμή υπερηφάνειας έχασε μία τόσο όμορφη και έξυπνη γυναίκα. Στη συνέχεια βρήκε τα χειρόγραφα της Κασσιανής επάνω στο τραπέζι και τα διάβασε. Μόλις ολοκλήρωσε την ανάγνωση κάθισε και πρόσθεσε ένα στίχο στον ύμνο. Σύμφωνα με την παράδοση ο στίχος αυτός ήταν «ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν, κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη». Φεύγοντας εντόπισε την Κασσιανή που κρυβόταν στην ντουλάπα αλλά δεν της μίλησε, σεβόμενος την επιθυμία της. Η Κασσιανή βγήκε από την κρυψώνα της μετά την αναχώρηση του αυτοκράτορα, διάβασε την προσθήκη του και στη συνέχεια ολοκλήρωσε τον ύμνο.

Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών, ή κατά το επισημότερο ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΣ, ονομάζεται σύμφωνα με το χριστιανικό εορτολόγιο η αμέσως επόμενη εβδομάδα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής


Η Μεγάλη Εβδομάδα αρχίζει από την Κυριακή των Βαΐων το βράδυ, όπου τελείται η Ακολουθία του Νυμφίου, και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο και είναι αφιερωμένη στα Άγια Πάθη του Ιησού Χριστού. Ονομάζεται Μεγάλη από την ανάμνηση των γεγονότων που διαδραματίζονται καθ΄ εκάστη των ημερών αυτής τα οποία και θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικά για τη χριστιανική θρησκεία.Η Μεγάλη Εβδομάδα λέγεται επίσης και "Αγία Εβδομάδα". σε διάκριση της "Καθαρής Εβδομάδας" που είναι η πρώτη εβδομάδα των νηστειών της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, αλλά και όλων των άλλων εβδομάδων του έτους, καθώς επίσης και "Εβδομάδα ξηροφαγίας" επειδή ακολουθείται αυστηρή νηστεία, ως και ακόμη παλαιότερα "άπρακτος εβδομάς" όπου παράλληλα με την αυστηρή νηστεία συνηθίζονταν και η πλήρης αποχή από κάθε εργασία..



Στην Ορθόδοξη Εκκλησία, σύμφωνα με το τηρούμενο Μηναίο ή Μηνολόγιο, καθεμιά απ' τις μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας είναι αφιερωμένη και σε κάποιο ή κάποια επιμέρους περιστατικά των Παθών.
  • Η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του ΙΩΣΗΦ, του γιου του ΙΑΚΩΒ, που αναφέρεται στη Παλαιά Διαθήκη και στην άκαρπη συκιά, που την καταράστηκε ο Χριστός και ξεράθηκε μ' ένα του λόγο.
  • Η Μεγάλη Τρίτη είναι αφιερωμένη στην παραβολή των Δέκα Παρθένων. Η παραβολή αυτή συμβολίζει την πίστη και την προνοητικότητα. Ψάλλεται το τροπάριο που έγραψε η μοναχή Κασσιανή.
  • Η Μεγάλη Τετάρτη είναι αφιερωμένη στη μνήμη της αμαρτωλής γυναίκας που μετανόησε, πίστεψε στο Χριστό και άλειψε τα πόδια του με μύρο.
  • Η Μεγάλη Πέμπτη είναι αφιερωμένη στο Μυστικό Δείπνο, στην προσευχή στην Γεσθημανή, στην προδοσία του Ιούδα, στη σύλληψη του Ιησού, στην ανάκριση από τον Άννα, στην Άρνηση του Πέτρου και στην καταδίκη του Χριστού από τον Καϊάφα.
  • Η Μεγάλη Παρασκευή είναι αφιερωμένη στα Άγια Πάθη και στη Σταύρωση. Γίνεται η περιφορά του ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ.
  • Το Μεγάλο Σάββατο είναι αφιερωμένο στην Ταφή του Χριστού και στην Εις Άδου Κάθοδο



Το απόγευμα προς βράδυ της Κυριακής των Βαΐων, της Μεγάλης Δευτέρας και της Μεγάλης Τρίτης ψάλλεται η Ακολουθία του Νυμφίου και ο Όρθρος της επόμενης μέρας και το Μεγάλο Απόδειπνο λίγο νωρίτερα τις πρώτες απογευματινές ώρες, ενώ τα πρωινά η προηγιασμένη Θεία Λειτουργία. Τα τροπάρια που ψέλνονται είναι το του Νυμφίου Ἰδοὺ ὁ Νυμφίος ἔρχεται και το Τὸν Νυμφῶνὰ σου βλέπω ενώ τη Μεγάλη Τρίτη το βράδυ ψάλλεται το τροπάριο της Κασσιανής, Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις.
Το πρωί της Μεγάλης Τετάρτης τελείται η προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και το απόγευμα γίνεται η Ακολουθία του Ευχελαίου και η τελετή του Νιπτήρος, που είναι και ο Όρθρος της Μεγάλης Πέμπτης που αναφέρεται στο Μυστικό Δείπνο και ψάλλεται το Κοντάκιο Ὅτε οἱ ἔνδοξοι μαθηταί.
Το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης τελείται η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου και στο τέλος οι πιστοί μεταλαμβάνουν της Αγίας Κοινωνίας, το απόγευμα προς βράδυ γίνεται η Ακολουθία των Αγίων και Αχράντων Παθών ή Δώδεκα Ευαγγελίων στην οποία αναγιγνώσκονται 12 περικοπές από τα 4 Ευαγγέλια, του Ματθαίου, του Μάρκου, του Λουκά και του Ιωάννη σχετικά με τα Άγια Πάθη του Χριστού από το Μυστικό Δείπνο μέχρι την Ταφή, παράλληλα γίνεται και η έξοδος του Τιμίου Σταυρού με τον Εσταυρωμένο από την Αγία Τράπεζα και η περιφορά του σε όλο το χώρο του ναού ενώ ψάλλεται το Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου.\
Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής αποτελεί την κορύφωση του Θείου Δράματος με την Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και τον Εσπερινό της Αποκαθήλωσης όπου ο ιερέας κατεβάζει τον Εσταυρωμένο από τον Σταυρό και τον τυλίγει σε καθαρό σεντόνι ενώ από αργά το βράδυ έχει ετοιμαστεί ο Ιερός Επιτάφιος έτσι ώστε να τοποθετηθεί το Άγιο Σώμα του Κυρίου και το βράδυ οι πιστοί παρακολουθούν με κατάνυξη τον όρθρο του Μεγάλου Σαββάτου και την Ακολουθία του Επιταφίου και ψάλλονται τα Εγκώμια σε τρεις στάσεις: Ἡ ζωὴ ἐν τάφῳ α' στάση, Ἄξιόν ἐστί β' στάση, και Αἱ  γενεαὶ πᾶσαι γ' στάση μετά τα οποία και πραγματοποιείται η περιφορά του Επιταφίου στους δρόμους της πόλης ή του χωριού.
Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου ψάλλεται ο Εσπερινός της Ανάστασης, λεγόμενη και "Πρώτη Ανάσταση" και το τροπάριο Ἀνάστα, ὁ Θεός. Το μεσημέρι στον Πανάγιο Τάφο πραγματοποιείται η αφή του Αγίου Φωτός όπου και διανέμεται σε όλο τον Ορθόδοξο κόσμο και το βράδυ ακολουθεί η Τελετή της Αναστάσεως με το Δεῦτε λάβετε φῶς και το Χριστὸς Ἀνέστη που συνοδεύεται από τους χαρμόσυνους ήχους της καμπάνας, τους ασπασμούς της αγάπης και τη ρίψη πυροτεχνημάτων, βεγγαλικών και βαρελότων..


ΠΗΓΗ: wikipedia.org


Εκ μέρους του συλλόγου μας να ευχηθούμε σε όλους σας να έχετε μια καλή  Μεγάλη Εβδομάδα η οποία θα μας οδηγήσει στο μέγιστο και χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης και της Αγάπης!


Χρόνια Πολλά!

Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

ΑΝΟΙΞΗ




Τζιουζέπε Αρτσιμπόλντο , Άνοιξη, 1573.
Η Άνοιξη είναι μία από τις τέσσερις εποχές της εύκρατης ζώνης. Αστρονομικά ξεκινά με την εαρινή ισημερία κατά τις 21 Μαρτίου στο Βόρειο ημισφαίριο, περιλαμβάνει τους μήνες ΜάρτιοΑπρίλιο Μάιο και τελειώνει με το θερινό ηλιοστάσιο στις 21 Ιουνίου. Στο Νότιο ημισφαίριο η εαρινή ισημερία ξεκινά στις 21 Σεπτεμβρίου, περιλαμβάνει τους μήνες ΣεπτέμβριοΟκτώβριο και Νοέμβριο και τελειώνει στο χειμερινό ηλιοστάσιο, στις 21 Δεκεμβρίου. Στην μετεωρολογία αναφέρονται συμβατικά οι τρεις μήνες του βόρειου είτε του νότιου ημισφαίριου ως Άνοιξη, παρόλο που η πραγματική διάρκεια της εν λόγω εποχής είναι 21 Μαρτίου - 21 Ιουνίου και 21 Σεπτεμβρίου - 21 Δεκεμβρίου αντίστοιχα. Στο Κελτικό ημερολόγιο η Άνοιξη περιλαμβάνει τους μήνες Φεβρουάριο-Απρίλιο.


Η Άνοιξη στο Οικοσύστημα

Όπως και το καλοκαίρι η αξονική κλίση της γης στρέφει το βόρειο ημισφαίριο προς τον ήλιο και το φως της ημέρας διαρκεί περισσότερο ή ακριβώς 12 ώρες. Το ημισφαίριο αρχίζει να ζεσταίνεται σημαντικά γεγονός που ευνοεί την ανθοφορία και τη φυτική ανάπτυξη. Το χιόνι (αν υφίσταται) αρχίζει να λιώνει και τα ποτάμια ή οι χείμαροι φουσκώνουν. Τα περισσότερα φυτά ανθίζουν αυτή την εποχή του χρόνου, ακόμα και αν υπάρχουν χιόνια σε ορεινές περιοχές. Σε περιοχές που δεν υπάρχουν βαριές χιονοπτώσεις η Άνοιξη είναι δυνατόν να ξεκινήσει νωρίς τον Φεβρουάριο. Στις υποτροπικές περιοχές οι αλλαγές των εποχών παρουσιάζουν πολύ μικρές διαφορές μεταξύ τους και οι τροπικές σχεδόν καμία. Οι υποαρκτικές περιοχές αντιλαμβάνονται την Άνοιξη κατά τον Μάιο ή τον Ιούνιο και στην Ανταρκτική τον Δεκέμβριο.

Ας καλωσορίσουμε λοιπόν την Άνοιξη  η οποία με την σειρά της θα φέρει ένα υπέροχο καλοκαίρι!!!!!!











 πηγή: Βικιπαίδεια (wikipedia.org)



Δευτέρα 2 Απριλίου 2012

ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ


Προέλευση του Εθίμου

Τα ψέματα της Πρωταπριλιάς είναι ένα έθιμο που μας έχει έρθει από την Ευρώπη. Υπάρχουν διάφορες εκδοχές σχετικά με τον τόπο και τον χρόνο που γεννήθηκε το έθιμο αυτό. Δύο από αυτές, όμως, είναι οι επικρατέστερες.

Από τους Κέλτες

Σύμφωνα με την πρώτη εκδοχή, το έθιμο ξεκίνησε από τους Κέλτες. Λαός της βορειοδυτικής Ευρώπης, οι Κέλτες, ήταν δεινοί ψαράδες. Η εποχή του ψαρέματος ξεκινούσε την 1η Απριλίου. Όσο καλοί ψαράδες όμως και να ήταν, την εποχή αυτή του χρόνου τα ψάρια πιάνονται δύσκολα. Έτσι και αυτοί, όπως προστάζει ο "κώδικας δεοντολογίας" των ψαράδων όλων των εποχών, έλεγαν ψέματα σχετικά με τα πόσα ψάρια είχαν πιάσει. Αυτή η συνήθεια, έγινε με το πέρασμα του χρόνου έθιμο.

Από τη Γαλλία

Η δεύτερη εκδοχή, που θεωρείται και πιο βάσιμη ιστορικά, θέλει γενέτειρα του εθίμου την Γαλλία του 16ου αιώνα. Μέχρι το 1564 η πρωτοχρονιά των Γάλλων ήταν η "1η Απριλίου". Την χρονιά αυτή όμως, και επί βασιλείας Καρόλου του 9ου, αυτό άλλαξε και Πρωτοχρονιά θεωρούνταν πλέον η 1η Ιανουαρίου. Στην αρχή αυτό δεν το δέχτηκαν όλοι οι πολίτες. Οι αντιδραστικοί συνέχιζαν να γιορτάζουν, την παλαιά πλέον, πρωτοχρονιά τους την 1η Απριλίου, ενώ οι υπόλοιποι τους έστελναν πρωτοχρονιάτικα δώρα για να τους κοροϊδέψουν. Το πείραγμα αυτό μετατράπηκε με τον καιρό σε έθιμο.

Το έθιμο στην Ελλάδα

Το έθιμο αυτό ήρθε και στην Ελλάδα και διαφοροποιήθηκε αποκτώντας μια ελληνική χροιά. Η βασική ιδέα βέβαια παρέμεινε ίδια. Λέμε αθώα ψέματα με σκοπό να ξεγελάσουμε το «θύμα» μας. Σε κάποιες περιοχές, θεωρούν ότι όποιος καταφέρει να ξεγελάσει τον άλλο, θα έχει την τύχη με το μέρος του όλη την υπόλοιπη χρονιά. Σε κάποιες άλλες πιστεύουν ότι ο «θύτης» θα έχει καλή σοδειά στις καλλιέργειες του. Επίσης το βρόχινο νερό της πρωταπριλιάς, θεωρούν μερικοί, ότι έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Όσο για το «θύμα», πιστεύεται ότι, σε αντίθεση με τον «θύτη», θα έχει γρουσουζιά τον υπόλοιπο χρόνο και πιθανότατα αν είναι παντρεμένος θα χήρεψει γρήγορα.
Σύμφωνα με τον Έλληνα λαογράφο Λουκάτο το έθιμο αυτό αποτελεί ένα σκόπιμο "ξεγέλασμα των βλαπτικών δυνάμεων που θα εμπόδιζαν την όποια παραγωγή" όπως είναι η αρχή του μήνα τόσο για τον Μάρτιο, όσο και τον Απρίλιο υποχρεώνοντας πολλούς να λαμβάνουν διάφορα "αντίμετρα" (αλεξίκανα μέτρα). Επίσης και ο Έλληνας λαογράφος Γ. Μέγας συμφωνεί πως η πρωταπριλιάτικη "ψευδολογία" παραπλανά ελλοχεύουσες δυνάμεις του κακού, έτσι ώστε να θεωρείται από τον λαό ως σημαντικός όρος μαγνητικής ενέργειας (έλξης ή αποτροπής) για μια επικείμενη επιτυχία.

Περιστατικά

Τον προηγούμενο αιώνα, η τεχνολογία βοήθησε κάποιους να ξεγελάσουν χιλιάδες άτομα την ημέρα αυτή. Για παράδειγμα μια Αμερικάνικη εφημερίδα δημοσίευσε ένα άρθρο (στις αρχές του 20ού αιώνα), στο οποίο αναφερόταν ότι ο Τόμας Έντισον είχε εφεύρει μια μηχανή, η οποία μετέτρεπε το νερό σε κρασί. Οι μετοχές των εταιριών παρασκευής και διακίνησης οίνου, σημείωσαν κατακόρυφη πτώση στο χρηματιστήριο.
Ένα άλλο παράδειγμα μεγάλης πρωταπριλιάτικης φάρσας, είναι αυτή του δικτύου BBC το 1957. Τότε προβλήθηκε από το δίκτυο αυτό ένα ρεπορτάζ, στο οποίο Ιταλοί γεωργοί μάζευαν μακαρόνια από τα δέντρα που υποτίθεται ότι τα παράγουν. Παρόμοια ρεπορτάζ συνεχίζονται όμως μέχρι και σήμερα σχεδόν από το σύνολο των ΜΜΕ, που τις περισσότερες φορές αγγίζουν σημαντικά θέματα οικονομίας, διασκέδασης, κ.λπ.

ΠΗΓΗ: Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λαρούς Μπριτάννικα τ.51ος, σ.72

Σάββατο 31 Μαρτίου 2012

ΩΡΑ ΓΗΣ 2012


Η Ώρα της Γης είναι μία πρωτοβουλία που άρχισε το 2007 στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, οπότε 2,2 εκατ. άνθρωποι, μαζί με πάνω από 2.000 επιχειρήσεις έσβησαν τα φώτα για μία ώρα, ως έμπρακτη συμμετοχή στον αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή.

Το 2008 η αρχική πρωτοβουλία μεγάλωσε εντυπωσιακά με πάνω από 50 εκατ. συμμετοχές από 35 χώρες.
Οι Έλληνες συμμετέχουν στην Ώρα της Γης για τρίτη συνεχή χρονιά, και η WWF ευελπιστεί να συγκεντρώσει ακόμα περισσότερες συμμετοχές σε σχέση με πέρυσι, με στόχο την ενίσχυση του αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή.
Στις 8.30 το βράδυ οι συμμετέχοντες καλούνται να «κατεβάσουν τον διακόπτη» για μία ώρα, σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και εξοικονόμησης ενέργειας. Οι πολίτες, οι συναρμόδιοι φορείς, η τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και ο επιχειρηματικός κόσμος που συμμετέχουν θα σβήσουν τα φώτα στον χώρο όπου βρίσκονται για 60 λεπτά.
Σβηστά θα μείνουν για μια ώρα τα φώτα στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας, σήμερα το βράδυ, καθώς το υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού συμμετέχει στην δράση της WWF «Η Ώρα της Γης 2012».

«Στο πλαίσιο αυτής της συμβολικής πρωτοβουλίας προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η συσκότιση Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, το Σάββατο 31 Μαρτίου 2012, στις 20:30 και για μία ώρα. Οι χώροι Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Ελλάδας που θα συμμετέχουν στην εν λόγω δράση είναι η Ακρόπολη Αθηνών (Ιερός Βράχος, Μνημείο του Φιλοπάππου, Ναός του Ηφαίστου) και το Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας», αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το Υπουργείο, «ανταποκρινόμενο θετικά στο κάλεσμα της UNESCO», συμμετέχει στη συγκεκριμένη δράση, «η οποία αποτελεί παγκόσμια πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής».

Στην πρωτοβουλία της οργάνωσης θα συμμετέχουν πολίτες από διάφορες χώρες, σβήνοντας για μια ώρα τα φώτα, σήμερα το βράδυ. Πέρυσι συμμετείχαν 135 χώρες.

Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012

Τα παιδιά, ο αθλητισμός, τα σπορ, η σωματική και η ψυχική υγεία

Ο αθλητισμός, τα σπορ και το παιγνίδι είναι για τα παιδιά ένας τρόπος για να εξασκηθούν και να αναπτύξουν νέες σωματικές ικανότητες αλλά και για να κάνουν φίλους, να μάθουν να είναι μέλη μιας ομάδας, να ψυχαγωγούνται και να βελτιώσουν το αίσθημα της αυτοπεποίθησής τους.


Κάντε κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο για να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο από το medlook.net


Medlook - Τα παιδιά, ο αθλητισμός, τα σπορ, η σωματική και η ψυχική υγεία

Πέμπτη 29 Μαρτίου 2012

Η ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

Η σωστή διατροφή είναι απαραίτητη στους μαθητές, οι οποίοι έχουν αυξημένες θρεπτικές ανάγκες. Οι ανάγκες των μαθητών μάλιστα για θρεπτικά συστατικά είναι διπλά αυξημένες αφενός λόγω της ταχύτατης σωματικής τους ανάπτυξης και αφετέρου γιατί πρέπει να αντεπεξέλθουν πνευματικά στις απαιτήσεις του σχολείου. Άλλωστε η μάθηση αποτελεί μια από τις πιο απαιτητικές πνευματικές εργασίες που προϋποθέτει αυτοσυγκέντρωση και υψηλή ικανότητα αντίληψης.


Για να έχουν λοιπόν υψηλή επίδοση στα μαθήματα οι μαθητές χρειάζονται σωστή διατροφή με πληθώρα θρεπτικών συστατικών, που εξασφαλίζουν ενεργειακή επάρκεια στον οργανισμό τους, χωρίς ωστόσο να τον επιβαρύνουν με περιττές θερμίδες. «Ρόλο-κλειδί για καλές επιδόσεις στο διάβασμα και ευστροφία στις ώρες των παραδόσεων παίζει το πρωινό, που εφοδιάζει με καύσιμα το σώμα και το νου και συνεπώς είναι απαραίτητο στους μαθητές», εξηγεί ο Αντώνης Ζαμπέλας, Αν. καθηγητής Διατροφής του Ανθρώπου στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πρόεδρος του ΕΦΕΤ.




ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΠΡΩΙΝΟ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ
Το πρώτο γεύμα της ημέρας που δεν πρέπει να λείπει ποτέ από την διατροφή του μαθητή επιβάλλεται να περιλαμβάνει δημητριακά ολικής άλεσης, καθώς σύμφωνα με μια πρωτοποριακή αμερικανική επιδημιολογική μελέτη, τέτοιου είδους τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες και φυτικές ίνες βοηθούν στην επίλυση μαθηματικών υπολογισμών. Επίσης, απαραίτητα για το πρωινό των μαθητών είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, που εξασφαλίζουν πρωτεΐνες για την αύξηση της μυικής μάζας και ασβέστιο μαζί με βιταμίνη D για το «χτίσιμο» γερού σκελετού. Ωστόσο, για την αποφυγή πρόσληψης περιττών θερμίδων που ευνοούν την εξάπλωση της επιδημίας της παιδικής παχυσαρκίας το γάλα πρέπει να είναι ημι-αποβουτυρωμένο ή άπαχο και το γιαούρτι ή τα τυριά χαμηλά σε λίπος.


ΥΔΑΤΑΝΘΡΑΚΕΣ ΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ
Αν και όλα τα θρεπτικά συστατικά είναι απαραίτητα στην ισορροπημένη διατροφή των μαθητών, οι υδατάνθρακες παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο κατά την σχολική ζωή καθώς αφενός καλύπτουν τις ανάγκες του παιδιού σε ενέργεια και αφετέρου συμβάλλουν στη διατήρηση της ομαλής εγκεφαλικής λειτουργίας. Κι αυτό γιατί ο εγκέφαλος του μαθητή μπορεί να χρησιμοποιήσει μονάχα γλυκόζη-δηλαδή την δομική τους μονάδα σαν καύσιμη ύλη. Εξίσου πολύτιμα για την βελτίωση της ικανότητας μάθησης από τους μαθητές είναι οι βιταμίνες Β6 και Β12, το ιχθυέλαιο DHA και τα αμινοξέα λευκίνη, βαλίνη και ισολευκίνη που περιέχονται στα πρωτεϊνούχα τρόφιμα. «Από αυτές τις δύο κατηγορίες θρεπτικών συστατικών, οι βιταμίνες Β6 και Β12 του συμπλέγματος Β διεγείρουν την λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος, ενώ το ιχθυέλαιο DHA συμμετέχει σαν δομικό συστατικό στις μεμβράνες των φαιών κυττάρων» επισημαίνει ο Αντώνης Ζαμπέλας. Τέλος, τα αμινοξέα βαλίνη, λευκίνη και ισολευκίνη χρησιμοποιούνται καλύτερα από τον εγκέφαλο και γι αυτό είναι πολύτιμα στην διατροφή του μαθητή.



ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ 
Κατά την διάρκεια των σχολικών ωρών οι μαθητές κουράζονται και γι αυτό έχουν ανάγκη από τα κατάλληλα σνακ που τους προσφέρουν ενέργεια. Οι καλύτερες επιλογές γι αυτή τη περίπτωση είναι οι υγιεινές τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες όπως τα φρούτα, τα bar δημητριακών (κατά προτίμηση χωρίς επικαλύψεις σοκολάτας ή ζάχαρης), το κουλούρι Θεσσαλονίκης ή ένα κουτάκι άπαχο γάλα με κακάο.




ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Η σωστή διατροφή ωστόσο πρέπει να συνεχίζεται και στο σπίτι, αφού άλλωστε το μεσημεριανό γεύμα είναι απαραίτητο στους μαθητές. Όταν λοιπόν επιστρέφουν στο σπίτι από το σχολείο πρέπει να βρίσκουν μαγειρεμένο φαγητό, γιατί στην αντίθετη περίπτωση ξεγελούν την πείνα τους καταναλώνοντας junk food, που τους προσφέρει μονάχα άχρηστες θερμίδες μέσα από «κρυφά» λίπη και «κρυφή» ζάχαρη, σε συνδυασμό με άφθονο αλάτι και συντηρητικά. Τόσο το μεσημέρι, όσο και το βράδυ το μενού του μαθητή πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει σαλάτα και φρούτο σε καθημερινή βάση.
Σύμφωνα με τις συστάσεις των ειδικών, τα όσπρια πρέπει να αποτελούν το κύριο γεύμα 1-2 φορές την εβδομάδα, ενώ το ίδιο ισχύει και για το ψάρι. Όταν τρώνε κρέας, οι μαθητές καλό είναι να βγάζουν πάντα το ορατό λίπος, ενώ οι γονείς τους δεν πρέπει να τους πιέζουν να αδειάσουν το πιάτο τους αν δεν πεινάνε. Κι αυτό γιατί η πίεση για την κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας τροφής-σε συνδυασμό με τις ανθυγιεινές λιχουδιές που οι μαθητές αγοράζουν σε περίπτερα, σούπερ-μάρκετ ή φαστφουντάδικα βοηθούν τα παιδιά να γίνουν παχύσαρκα. Και όπως επιβεβαιώνει πρόσφατη έρευνα από την Μονάδα Εφηβικής Υγείας του Νοσοκομείου Αγλαΐα Κυριακού οι μαθητές που γίνονται υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, έχουν 80% πιθανότητα να διατηρήσουν στο ακέραιο τα παραπανίσια κιλά τους σε όλη τους την ενήλικη ζωή, κάτι που αυξάνει τον κίνδυνο για πολύ σοβαρές ασθένειες.

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΑΝΩΛΗ ΜΑΝΩΛΑΡΑΚΗ, ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΩΝ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ   
  1. Τα παιδιά δεν πρέπει να φεύγουν για το σχολείο νηστικά, καθώς σύμφωνα με ελληνική μελέτη, όσα δεν τρώνε πρωινό ζυγίζουν 3 κιλά παραπάνω. Μια πρόταση για βιαστικούς μαθητές, ώστε να διατρέφονται σωστά παιδιά είναι 3 απλά μπισκότα (τύπου νταϊτζέστιβ ολικής άλεσης) και ένα ποτήρι ημι-αποβουτυρωμένο γάλα. 
  2. Αν οι γονείς απουσιάζουν στην εργασία τους την ώρα που γυρνούν στο σπίτι οι μαθητές είναι προτιμότερο να αφήνουν το φαγητό για τα παιδιά τους ήδη σερβιρισμένο σε ατομικές μερίδες στον φούρνο. Κι αυτό γιατί τα άλλα άτομα που μπορεί να είναι στο σπίτι εκείνη την ώρα όπως η γιαγιά, ο παππούς ή η οικιακή βοηθός σερβίρουν κατά κανόνα πολύ μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού από την συνιστώμενη.
  3. Αν οι μαθητές αθλούνται χρειάζονται έξτρα ενέργεια, που παρέχεται από μικρά γεύματα. Τα γεύματα αυτά καλό είναι να καταναλώνονται τουλάχιστον μια ώρα πριν την άθληση και μισή με μια ώρα μετά το τέλος της προπόνησης. Οι κανόνες για τη σωστή διατροφή των μαθητών απαγορεύουν να πηγαίνουν οι μαθητές νηστικοί στην προπόνηση γιατί έτσι ωθούνται στην λαιμαργία. Επίσης οι μαθητές δεν πρέπει να πηγαίνουν για σπορ διψασμένοι γιατί από την απώλεια ηλεκτρολυτών καταπονείται ο οργανισμός τους, ενώ παράλληλα κινδυνεύουν να υποστούν αφυδάτωση.
ΠΗΓΉ :HEALTHVIEW.GR




Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

ΚΕΡΑΥΝΟΙ KAI ΡΕΥΜΑ

 Κεραυνοί: Τόσο εντυπωσιακοί και μεγαλειώδεις και ταυτόχρονα τόσο επικίνδυνοι. Μια πανίσχυρη δύναμη της φύσης, θεοποιημένη από όλους τους αρχαίους λαούς. Με θερμοκρασία 5 φορές μεγαλύτερη από την επιφάνεια του  ήλιου, πέφτουν 100 κεραυνοί κάθε δευτερόλεπτο σε όλη τη Γη, σκοτώνοντας χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο



Το ηλεκτρικό ρεύμα είναι μια επικίνδυνη υπόθεση και πρέπει να το χειριζόμαστε προσεκτικά. Τι γίνεται όμως με ένα πανίσχυρο ηλεκτρικό φορτίο όπως ο κεραυνός; Πώς μπορούμε να προστατευτούμε;


Μια ομάδα προσκόπων μας δίνει συμβουλές στο επόμενο βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης. Ας τους παρακολουθήσουμε...

Πατήστε ΕΔΩ για την προβολή του video